Co je to reduflace a jak se používá ke kompenzaci inflace?
Inflace je trvalý a plošný růst cen zboží a služeb v zemi. Jak víte, naše ekonomika se v současné době nachází uprostřed inflačního období způsobeného řadou faktorů, což odborníky znepokojuje. Index spotřebitelských cen dosáhl v dubnu 2022 hodnoty 14,2 % a všechny prognózy naznačují, že bude i nadále růst. Současně vzrostly ceny potravin o 8,7 %.
Co je to přesně reduflace?
Reduflace
je jednoduše definována jako snížení velikosti (hmotnosti) některých značek tovaru, aby se zabránilo zvýšení ceny. Tento termín byl vynalezen v USA pod názvem "shrinkflation" a jedná se o jev, který se vyskytuje především u některých výrobků potravinářského průmyslu, jako je džem, paštiky, čokoláda nebo cukr.
Zaplatit o 5 korun více, nebo spotřebovat o 20 gramů méně?
Stručně řečeno: inflace zvyšuje výrobní náklady. Mají-li být zachovány ziskové marže, měly by společnosti zvýšit cenu. Obávají se však, že to povede ke snížení prodeje. Co lze tedy dělat? Snížit množství výrobku a zachovat cenu. Dejte méně za stejnou cenu, aniž by si toho spotřebitel všiml.
Existuje mnoho prokázaných případů redukce váhy nebo objemu. Jedním z nejznámějších je případ čokoládových tyčinek Toblerone z roku 2016, kdy se rozhodla zvětšit prostor mezi oblíbenými trojúhelníčky a snížit jejich hmotnost ze 400 gramů na 360. To však není jediný příklad. Snížení hmotnosti čokolády, objemu slazených nápojů nebo hmotnosti
sušenek při zachování ceny je běžné a spotřebitelé se ho vždy snaží přehlédnout.
Reduflace: legální, ale zavádějící
Zatím neexistuje žádný zákon, který by zakazoval snižování hmotnosti nebo objemu výrobků, pokud je jejich označení správné. Nelze však popřít, že jde o klamání spotřebitele.
Dobrým skrytým manévrem je změna prezentace jogurtů z jednoho litru na jeden kilogram. Jedná se o jemnou manipulaci, protože ačkoli litr vody váží jeden kilogram, litr jogurtu díky své hustotě obsahuje o něco více než jeden kilogram produktu.
Další záminkou, kterou identifikované značky používají, je vydávat toto snížení za opatření na ochranu zdraví spotřebitelů, protože snižuje příjem cukru, tuku nebo sacharidů. Tato záminka však nevysvětluje, proč je cena zachována.
Jak se vyhnout reduflaci
Jako vždy je důležité používat chytré nakupování. To znamená věnovat pozornost informacím a používat kritické myšlení.
- Vždy věnujte pozornost označování.
- Buďte podezřívaví, když si všimnete propracovaných obalů.
- Hledejte cenu za kilogram výrobku nebo za jednotku: supermarkety jsou povinny ji uvádět.
- Zkontrolujte na internetu zprávy o změnách v prezentaci nebo ceně vašeho produktu a jejich důvody.