Kdo je podnikatelský investor?
Podnikatelský investor je bohatý člověk, který investuje do
začínajících podniků. Často je to člověk, který sám vybudoval několik úspěšných
podniků. Podnikaví investoři jsou ochotni podstoupit větší riziko, ale požadují
nadprůměrné výnosy. Investují ve fázích, kdy společnost nemůže získat bankovní
úvěr a je příliš málo rozvinutá na to, aby o ni měli zájem investoři rizikového
kapitálu.
Proč je podnikatelský investor nejlevnější formou kapitálu v
rané fázi podnikání?
Když se mladý podnikatel chystá začít podnikat, nemá ještě
mnoho kontaktů a vazeb ve světě podnikání. Kromě finanční podpory vám
podnikatelský investor otevře dveře k obchodním partnerům, často vám předá
cenné praktické know-how a zkušenosti získané v průběhu let a zapojí vás do své
sociální sítě.
Jak mohu najít investora do podnikání?
Máte dvě možnosti:
- Vytvořte si
seznam lidí, kteří by pro vás mohli být zajímavými obchodními investory
(konkrétní lidé), a sami je kontaktujte.
- Najměte si
finančního makléře, který vám přinese profil investorů, o které máte zájem
(stojí to nějaké peníze, ale ušetří to čas). Ujistěte se, že jste si vybrali
zkušeného makléře s referencemi. Tuto možnost důrazně doporučujeme nezkušeným
podnikatelům.
Příprava materiálů
pro matchmaking
Investiční návrh (maximálně jedna strana A4) je dokument
("prodejní dopis"), ve kterém popíšete svůj nápad, jaký problém
řešíte, jak ho řešíte, jaký existuje trh, jakou přidanou hodnotu vytvoříte, co
očekáváte od investora a co mu nabízíte jako výstup.
Shrnutí
(maximálně dvě strany A4) je dokument shrnující váš podnikatelský plán.
Obsahově je částečně podobný výše uvedenému, ale důraz není kladen na dopad
dokumentu na prodej, ale na shrnutí podnikatelského plánu. Klíčovými složkami
jsou problém, který řešíte, způsob jeho řešení, velikost trhu, vize, kdo je v
týmu (30 % rozhodnutí bude založeno na hodnocení týmu), stručný přehled
finančního a marketingového plánu, výstup investora atd.
Podnikatelský plán
Podnikatelský plán (neměl by mít více než 25 stran bez
příloh - pokud je delší, promarnili jste několik příležitostí, protože
investoři nemají čas číst romány) je nejdůležitějším dokumentem. Potřebujete ji
hlavně pro sebe, protože investor se obvykle rozhoduje, zda investovat, pouze
na základě shrnutí a prezentace. Podnikatelský plán by měl co nejobjektivněji
představovat vaše představy zaznamenané na papíře. Před předložením
podnikatelského plánu byste si také měli nechat od investora podepsat dohodu o
mlčenlivosti.
Jak se mám investorovi představit?
Nejprve si
připravte minutový projev - návnadu, která má investora přesvědčit, aby vás
pozval na pohovor. Můžete ji použít kdykoli: na schůzce, na chodbě, na
narozeninové oslavě kamaráda, kdekoli, kde potkáte člověka, který je pro vás
potenciálním investorem.
Po příchodu na
schůzku/pohovor si připravte pětiminutovou prezentaci (a delší dvacetiminutovou
prezentaci, pokud má daná osoba více času). Při prezentaci buďte sebevědomí,
věřte ve svůj nápad (pokud o něm pochybujete vy, proč by o něm měl pochybovat
někdo jiný?) a buďte nadšení - ale rozhodně zůstaňte profesionální i přes tlak.
Po schůzce
převezměte iniciativu vy - nečekejte, až ji převezme investor.
Příchod obchodního
investora je jako svatba. Proto si dobře rozmyslete, zda jste kompatibilní a
zda mezi vámi funguje chemie. Budete s ním v dobrém i zlém.
Investici do podnikání můžete získat také z nebankovní půjčky. Je však důležité abyste byli přesvědčeni, že váš podnikatelský plán bude určitě úspěšný.