Platba mobilním telefonem, náramkem nebo hodinkami. V současné době se stále více používají digitální platby, tj. způsoby placení přes internet, které v mnoha případech odsouvají hotovost na druhé místo.
Podle studie provedené společností Mastercard v roce 2020 sedm z deseti uživatelů věří, že digitální platby předstihnou hotovost, přičemž polovina z nich plánuje hotovost používat méně. Virtuální svět se tak rychle stává preferovanou oblastí pro každodenní transakce, zejména v maloobchodě.
Nejčastěji používané platební metody
Kreditní nebo debetní karta: vzhledem k celosvětovému využití je tato platební metoda jednou z nejoblíbenějších a nejdéle používaných. Jedná se o fyzickou kartu, která se vkládá do platebního terminálu a umožňuje zaplatit určitou částku peněz. Mnohé z nich jsou vybaveny technologií NFC, která umožňuje stejný proces, aniž by se karta dotýkala běžného terminálu v místě prodeje (POS); tento proces se nazývá bezkontaktní platba. V posledních letech jsou k dispozici také ve virtuální verzi prostřednictvím aplikací bank a dalších platforem, jako je Apple Peněženka nebo Google Peněženka. Kromě toho lze tyto "virtuální peněženky" propojit s dalšími chytrými zařízeními, jako jsou hodinky, a provádět s nimi platby.
Mobilní platby: Přestože existují i jiná zařízení, jako jsou náramky nebo chytré hodinky, miliony lidí na celém světě preferují pro platby chytré telefony. Můžeme na nich využívat služby internetového bankovnictví naší banky, prostřednictvím kterého, pokud máme technologii NFC, můžeme nakupovat pomocí našich virtuálních kreditních nebo debetních karet; nebo naskenovat QR kód poskytnutý provozovnou. Peníze je možné posílat také prostřednictvím služeb, jako je PayPal nebo mobilní platby. Můžete platit například v e-shopech, které tento způsob platby nabízejí. Stačí zadat číslo mobilního telefonu nebo login a autorizovat transakci pomocí aplikace mobilního bankovnictví nebo hesla PayPal.
Platby pomocí QR kódů
Jedná se o rychlou, pohodlnou a bezpečnou alternativu digitální platby. Abychom ji mohli použít, musíme otevřít aplikaci naší banky a naskenovat kód poskytnutý obchodníkem. Jakmile tak učiníme, můžeme vybrat požadovaný způsob digitální platby a potvrdit transakci.
Platební aplikace
Jedná se o aplikace, které mezi své funkce zahrnují i platební metody. Jejich prostřednictvím si můžeme například rezervovat určité zboží v obchodě, a když si ho jdeme vyzvednout, můžeme ukázat členskou kartu a nasbírat body nebo QR kód, který personál naskenuje a zaplatí.
Odložená platba
Za digitální platbu bychom mohli považovat i odloženou platbu, kterou v současnosti nabízejí již některé online obchody u nás. Jedná se o jistý typ půjčky. Nakupující za zboží nezaplatí kartou, ale pouhým kliknutím si platbu odloží na pozdější termín nebo si ji rozdělí na více částí (splátek). Takový typ plateb je u nás zatím jen v počáteční fázi vývoje. V budoucnu však může být běžnou součástí každého e-shopu.
Online platby - globální využití a místní preference
V Evropě se zvýšil počet uživatelů digitálních platebních metod, a proto byla schválením směrnice PSD2, nařízení, jehož cílem je zvýšit bezpečnost plateb na kontinentu, posílena legislativa.
Africký kontinent zaznamenává nebývalý pokrok také v oblasti telefonních plateb a s více než 450 miliony uživatelů se stává globálním epicentrem telefonních plateb.
V Latinské Americe naopak rostou obliby plateb pomocí QR kódů a bezkontaktní technologie a pokračuje pokrok v digitalizaci bankovnictví. Podle studie "Digitální bankovnictví v Latinské Americe: osvědčené postupy a přechod na bankovnictví jako službu", kterou vypracovala společnost Americas Market Intelligence (AMI), je již více než polovina všech bankovních transakcí na trzích, jako je Brazílie, prováděna online.
V Asii si mezitím získávají stále více příznivců mobilní platební aplikace, které uživatelům umožňují platit účty nebo nakupovat v obchodech, ale také zjišťovat nejnovější zprávy a komunikovat s ostatními uživateli platformy. Podle společnosti Statista provedlo v roce 2018 mobilní platby již 47 % asijských uživatelů internetu, zatímco Evropanů je 30 %.